dissabte, 16 de febrer del 2013

Inauguració de l’exposició temporal Tocant el Cel. Commemoració del 50è aniversari del Monument als Castellers de Vilafranca del Penedès



El passat dia 12 de febrer, dins dels actes organitzats per la Festa de Santa Eulàlia, es va inaugurar al Museu Josep Cañas l’exposició Tocant el Cel. Commemoració del 50è aniversari del Monument als Castellers de Vilafranca del Penedès.

 Un dels actes de la Festa Major de Vilafranca del Penedès de 1963 va ser la inauguració del Monument als Castellers, obra de Josep Cañas. Aquesta celebració va suposar la culminació d’un procés que va durar gairebé dos anys, en el qual, per subscripció popular i amb el suport i contribució institucionals, es va poder aixecar el monumental Pilar de 5 que enguany celebra el seu 50è aniversari.

En l’exposició produïda al Museu Josep Cañas s’exhibeix una selecció representativa de la documentació de l’època, on es recull com es va poder executar l’obra. Mitjançant les pàgines del setmanari Panadés, motor del projecte, es pot fer un seguiment del procediment seguit, però també es mostren fotografies, articles publicats en d’altres diaris, correspondència entre els promotors del Monument i plànols del seu emplaçament.
 
I, a més, es projectaran en dies convinguts un parell de filmacions sobre la instal·lació i la inauguració de l’obra, una d’elles realitzada per Joan Bages. Aquestes pel·lícules es van passar el dia de la inauguració per donar-les a conèixer als assistents a l’acte.

L’exposició està documentada amb material procedent de l’Arxiu Comarcal de l’Alt Penedès, VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Vilafranca del Penedès, imatges cedides pels descendents del fotògraf i historiador Pere Català i Roca, i pels propis fons del Museu, i és un homenatge a l’escultor, l’obra i als qui la van fer possible.

dissabte, 2 de febrer del 2013

El Dinamiter retorna al Museu Josep Cañas


Després de la seva estada al Museo Reina Sofia de Madrid, exhibida en la mostra "Encuentros con los años 30", que reflectia la relació entre l'art i els canvis polítics en aquell moment, l'escultura torna a exposar-se al Museu Josep Cañas.





dijous, 22 de novembre del 2012

Exposició del material procedent de l’excavació de les Masies de Sant Miquel al Museu


El Museu Josep Cañas exhibeix durant dues setmanes objectes procedents de l’excavació feta als anys 60 en l’àrea de les Masies de Sant Miquel. Es mostren objectes de ferro com espases, virolles, etc.; de bronze i plata com penjolls, sivelles, gamberes, casc, etc. I també un parell d’urnes i  fragments de ceràmica.
Segons expliquen els diaris de l’època, l’any 1960 un tractor que llaurava una vinya prop de Banyeres va arrencar diferents lloses que cridaren l’atenció del vendrellenc Josep M. Solé. Aquest continuà explorant el terreny i descobrí diversos objectes de bronze, de ferro i peces de ceràmica.
El Dr. Salvador Vilaseca va fer un estudi d’aquests materials i determinà que es tractava de restes procedents d’una necròpolis de l’edat del ferro, datada entre el 600 i el 450 a.C. Bona part de les troballes van ser traslladades al Museu d’Arqueologia del Vendrell.
La necròpolis de Can Canyís –nom del mas al qual pertanyen les vinyes on es feren les troballes–  és esmentada des d’aleshores en la majoria d’obres que tracten la història d’aquest període.
A 500 m de Can Canyís hi ha un altre jaciment, anomenat de les Masies de Sant Miquel, que versemblantment correspon a l’hàbitat de la necròpolis.
L’exposició es podrà visitar del diumenge 18 al diumenge 25 de novembre, en horari d’11 a 14h. Fora d’aquest horari es pot concertar la visita trucant al 977 67 08 02.

Vista de la sala d'exposicions


Detall d'una de les vitrines amb ornaments i d'altres objectes